A távmunka minden előnye mellett az ilyen jellegű munkavégzés során ugyanúgy érvényesülnie kell a cégek biztonsági előírásainak, hiszen csak így tudják garantálni az ügyfelek és a hatóság felé vállalt kötelezettségeiket és a cég értékeit, elvárásait.
Ugyanakkor mivel a munka ilyenkor nem a saját jól kiépített és védett biztonságos infrastruktúránkban zajlik, így sokkal nagyobb az egyes felhasználók egyéni felelőssége is.
Mindezekért, kérjük fordítsanak különös figyelmet az alábbiakra:
- Az otthoni munkavégzésre használt eszközökre ugyanolyan (szigorú) szabályok vonatkoznak, mint a céges eszközökre (magáncélra ne használjuk, a géptől való távozáskor zároljuk azt stb.).
- Az otthoni munkavégzésre kapott eszközt csak a cég munkavállalója használja (még családtagjainak se engedje át azt).
- Lehetőség szerint csak megbízható oldalakat (híroldalak, közösségi média) keressenek fel (a megbízhatóság egyik jele pl. a „https” lehet a weboldal címének elején).
- Távoli munkavégzés során még inkább legyen körültekintő elektronikus levelei olvasása, megnyitása során. Az otthoni munka nagymértékben meg fogja növelni az e-mailek mennyiségét, ahogy a személyes, élő kommunikáció a kollégákkal csökken. A csalók már felkészültek erre, és gyakran használják pl. a koronavírust az adathalász e-mailekben annak érdekében, hogy rávegyék a felhasználókat a rosszindulatú hivatkozásokra való kattintásra. Ha bizonytalan egy-egy esetben: forduljon a cég informatikusaihoz!
- A munkahelyi hálózat eléréséhez szükséges jelszavakat, azonosítókat tartsák a legnagyobb titokban, hétköznapi, valamint magánügyek intézése során kerüljék ezen jelszavak használatá
- A távoli hozzáférés (pl. Outlook Web Access, Remote Desktop Connection, stb.) vagy VPN használat során, az adatok megjelennek a számítógépe képernyőjén, de nem tárolódnak. Ne töltsön le, ne mentse el a helyi merevlemezre, és ne nyomtasson feleslegesen bizalmas és/vagy személyes információkat, amelyekhez elektronikus úton hozzáférhet.
- Ne használják az eszközt nyilvános helyen, csak zárt térben és olyan körülmények között, hogy illetéktelen személy ne tekinthessen bele a munkafolyamatokba.
- A munkavégzésre használt saját (nem céges/irodai) IT eszközeikre telepítsenek vírusirtót, amelyet időszakosan frissíteni szükséges.
- Ne használják az eszközt rendszergazdai jogosultságokkal.
- Győződjön meg arról, hogy minden használt eszköz, operációs rendszer és szoftveralkalmazás naprakész a legújabb javításokkal és verziókkal.
- Titkosítsa az eszközöket és készült anyagokat, ahol csak lehetséges.
- Ha postázni, szállítani kell fizikai formában az elektronikus anyagokat (pl. pen drive), azt csak titkosított formában és saját futárral végezzük. Ilyen esetekben a titkosítás jelszavát egy SMS-ben küldjük el az érintettnek.
- A nyilvános Wi-Fi hálózatokat a lehetőség szerint kerüljük. Ha ilyet használunk (akár laptoppal, akár tablettel vagy telefonnal), akkor azon ne végezzünk bizalmas munkát, ne adjunk meg jelszavakat, ne lépjünk be banki vagy egyéb érzékeny rendszerekbe.
- Az otthoni munkavégzés növeli annak esélyét, hogy nem biztonságos eszközökkel (is) csatlakozzanak a cég rendszereihez – másolatot készítsenek USB-eszközről, vagy töltsék fel nem biztonságos helyre.
- Kérjük ne használjanak a cég által nem jóváhagyott eszközöket, platformokat, rendszereket, akár ingyenesek azok akár fizetősek (pl. gmail, Dropbox, Slack, stb.).
- A cég által rendelkezésre bocsátott informatikai eszközök meghibásodása esetén a felhasználó haladéktalanul értesítse az informatikusokat, és saját maga ne kezdjen bele a hibaelhárításba, javításba.
- Ha bármilyen informatikai biztonsági vagy adatvédelmi incidens gyanúja merül fel, a lehető leggyorsabban értesítse az informatikusokat!
- A mobil eszközök könnyebben veszhetnek el, ellophatják ezeket. Ilyen esetekben a lehető leggyorsabban értesítse az informatikusokat!
- Ha a meglévő eszközeivel nem képes biztonságosan és hatékonyan végezni a munkáját távolból, azt kérjük mielőbb jelezze az informatikusoknak.
További információkért, kérdéses esetben tanácsért forduljon az iroda informatikusaihoz: e-mail: ………………….. tel: …………………..